Geoblog.pl    przedsiebie    Podróże    RPA, Suazi, Lesotho, Namibia, 2015    ambasada

ambasada

Republika Południowej Afryki
Republika Południowej Afryki, Cape Town

Na campingu na pewno rządzą kaczki. Nie wiemy czy teraz jest sezon godowy czy co, ale od rana dziwne odgłosy do nas dochodzą i przygladamy się jak kaczory wyskakują w pojedynku na tzw. klaty. I znowu przyroda tak blisko nas, może mniej egzotyczna, ale wciąż zaskakujaca.
Dziś pojechalismy do centrum Cape Town, a w pierwszej kolejności do ambasady Namibii. Nie wyrobilismy wizy w Berlinie, bo wydawało nam się że wymagania są zbyt upierdliwe i nie mieliśmy za bardzo czasu. Uznalismy że tutaj będzie łatwiej. Okazało się że niekoniecznie.... Pani z chlodnym dystansem na dzień dobry, wręczyła nam listę wymaganych papierów i formularze do wypełnienia z pytaniami na dwie strony. Co za biurokracja. Ok wypełniamy, wypełniamy z lekką dozą nieśmiałości pytamy się które dokumenty można pominąć, nic nie można pominąć. Największym hitem były: podstemplowany wyciąg z konta bankowego za 3 miesiące oraz list motywacyjny do napisania i to w formie drukowanej!!! Jezusie znajdź tu teraz internet jeszcze. Na szczęście wyciąg nam dopuścili, internet znaleźliśmy, list z planem podróży napisalismy, wszystko wydrukowalismy łącznie z dokumentami wynajmu auta, biletem powrotnym itp. Co za biurokracja, ile papieru, a wkoło trabia aby chronić lasy deszczowe i lasy polskie. Tu chyba nic o tym nie słyszeli. Wracamy do ambasady. W powietrzu nadal wieje chłodem a my grzeczni do bólu. Pani skompletowala ryze dokumentów, zaplacilismy 80R za osobę, za rozpatrzenie aplikacji ( bezwzrotnie) i nie pozostało nam nic innego jak czekać do środy. Tak sobie polepszyliśmy z tą wizą choć jak tu sprawdziliśmy to w Berlinie wymagania są takie same, a jest drozej.
To może kilka słów o Cape Town. Jest to wielkie, naprawdę nowoczesne miasto położone w bardzo malowniczej okolicy. Na Górę Stołową wybieramy się w środę, bo dziś było duże zachmurzenie i zero widoczności. Przeszlismy się za to po Waterfront, nowoczesnej części miasta blisko oceanu i doków. Niesamowite połączenie. Z jednej strony statki, łodzie, a z drugiej dziesiątki restauracji i sklepów. A wokół mnóstwo turystów i to chyba z całego świata. Połączenie które mogłoby wydawać się niemożliwe czyli portowe klimaty i wymagająca komercja. A tu się to udało. Jak dla nas to naglenzbyt wiele osób, zbyt głośno. Ostatnio bardziej kameralnie spedzalismy czas.
W mieście jest wiele nitek szerokich arterii, estakad i przez to jeździ się naprawdę komfortowo, na ile komfortowo można jeździć w obcym wielkim mieście. Kapsztad to nowoczesne miasto że sklepami takimi jak u nas, kompletnie nie czulismy tutaj, że jesteśmy w Afryce. W zależności od statusu mieszkańców i miejsca można zobaczyć piękne domy ( otoczone murem i jeszcze pod napieciem) lub "ocean blachy falistej" czyli slamsy. Różnice w społeczeństwie są tu bardzo widoczne, tym bardziej że od upadku apartheidu minęło już, a moze dopiero 20 lat. Biorąc pod uwagę że przewrót nastąpił na drodze pokojowej to jest to wielki globalny sukces tego kraju. Widać że władza walczy z wielkim bezrobociem tworząc chyba trochę sztuczne etaty pracy, np. na stacji benzynowej przy każdym dystrybutorzy jest pracownik, w sklepach przy kasie jest kasjer i osoba do pakowania zakupów, na każdym parkingu są osoby które wskazują wolne miejsce, w restauracji kelner do jednego stolika. Przyjęte jest aby dawać takim osobom drobne pieniądze, dawać napiwki a tym samym pomagać choć trochę w zmniejszaniu bezrobocia i ubóstwa. Tak naprawdę to ciężkie tematy i ciężkie zrozumienie tej rzeczywistości dla kogoś z Europy.
A wieczorem tradycyjnie braai i steak na kolację..... :-)